Innovatieve citymarketing
15 januari 2010
Zonder draagvlak bij bewoners en bedrijven is citymarketing een wassen neus. Aldus Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland. Hij reikte gister tijdens de Citymarketing Innovatiedag awards uit voor de beste citymarketinginitiatieven van het afgelopen jaar. Kenmerkend voor deze initiatieven is dat bewoners worden ingezet als ambassadeurs en dat de campagnes gebruikmaken van online media. Hieronder een overzicht van de genomineerden. The Truth about Amsterdam
The Truth About Amsterdam won de Citymarketing Innovatie Award. De Amsterdamse guerrillamarketingactie dwong de Amerikaanse Fox-presentator Bill O’Reilly (Amsterdam is een drugsstad, onveilig, misdadig, anarchistisch) in de verdediging. Via een filmpje dat op internet meer dan 300.000 keer werd bekeken, toonden de makers de prettige en mooie kanten van Amsterdam en zetten zij de Amerikanen zelf te kijk met feiten over het Amerikaanse versus Nederlandse drugsgebruik. “Een verrassende en succesvolle manier om wereldwijd gratis publiciteit te krijgen en de saamhorigheid binnen de stad te versterken”, oordeelde de jury. Groningen in de spotlight Er gaat niets boven Groningen en Proefwonen in Drenthe waren de andere genomineerden voor de Innovatie Award. De gemeente Groningen laat bewoners zelfgemaakte spotjes inleveren over hun geliefde stad. De beste spotjes komen op de website en worden op tv uitgezonden. Proefwonen in DrentheDrenthe lokte afgelopen september dertig gezinnen uit de Randstad naar de Provincie met de aanbieding om te komen proefwonen op het platteland. Dit was niet alleen een uitstekende campagne voor de woningmarkt, maar ook om Drenthe op een originele en effectieve manier op de kaart te zetten. Het eerste Randstadgezin heeft inmiddels daadwerkelijk een huis gekocht. Venlo ben ik zelf De citymarketing Stimulerings Award ging naar Venlo. Met de campagne 5x5x5 Venlo ben ik zelf, rekent de stad af met een imago van verloedering en laat Venlo zien dat de stad zich volop aan het ontwikkelen is. 5x5x5 heeft inmiddels een netwerk van 155 ambassadeurs, jonge bewoners en ondernemers, die op de site en in de media via korte filmpjes hun eigen visie op Venlo geven. Bedrijven Investerings Zone HoogeveenOndernemers en de gemeente Hoogeveen hebben als eerste in Nederland een BIZ ingevoerd. Dit is een afgebakend gebied, waarbinnen ondernemers via een heffing gezamenlijk investeren in de leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van winkelgebieden en bedrijventerreinen.
Guide by a localAls je een stad bezoekt wil je meer zien dan de geijkte toeristische routes, vinden de bedenkers van Guide by a local. En wie kan jou nou beter vertellen en laten zien wat er in de stad te doen is dan een bewoner? Via www.guidebyalocal.com kunnen stadsbezoekers vanaf februari 2010 een lokale gids boeken met wie zij op stap gaan. Meer informatie over de Citymarketing Awards is te vinden op de site van het Netwerk Citymarketing.
|