Rotterdam Wilhelminapier

Vroeger vertrokken hier passagiersschepen en grote oceaanreuzen. Nu krijgen de oude pieren en kaden een nieuwe bestemming als woon-, werk- en recreatiegebied. De Wilhelminapier oefent een enorme aantrekkingskracht uit op ondernemers, toeristen en pioniers en is één van de architectonische visitekaartjes van Nederland.

FPW verzorgt voor OBR Rotterdam de positionering en campaigning van de Wilhelminapier. In opdracht van FPW heeft Citiwriters de website www.wilhelminapier.nl tekstueel in een nieuw jasje gestoken. Verder schrijft Citiwriters artikelen voor de Wilhelminapier Krant.

Hieronder enkele voorbeelden van werk. Geïnteresseerd in de complete artikelen? Vraag dan ons portfolio aan. 

'Rotterdam is verbonden met alle wereldhavens'

Hij steekt met kop en schouders overal boven uit. Trots en noest. Woontoren Montevideo. Met een hoogte van 152 meter vooralsnog het hoogste woongebouw van Nederland. Architect Francine Houben van Mecanoo: “De M van Montevideo is zelfs vanuit Delft te zien. Het was een enorme uitdaging om dit gebouw te ontwerpen. Veel gebouwen op de Wilhelminapier hebben namen van wereldhavensteden. Montevideo, de hoofdstad van Uruguay, past in deze traditie. Zo hebben we Rotterdam verbonden met alle andere wereldhavens.”

'Rotterdam heeft geen landmarks meer nodig' 

Antonio Cruz stond bij het ontwerpen van San Francisco en Boston voor een uitdaging. Maar het is gelukt. De twee appartementsgebouwen passen prachtig in het rijtje imposante torens aan de zuidzijde van de Wilhelminapier. Dat ze een stuk kleiner zijn dan de hoogbouw eromheen deert de architect niet: "Rotterdam heeft geen nieuwe oriëntatiepunten nodig."

'Mekka van de beeldcultuur'

“We willen uitdagen, prikkelen en inspireren", zegt Ruud Visschedijk, directeur van het Nederlands Fotomuseum in Las Palmas. "Het Fotomuseum is een waar Mekka voor liefhebbers van digitale media en beeldcultuur. Wil de Wilhelminapier uitgroeien tot een culturele trekpleister dan moet de pier wel het verlengde worden van het centrum. Dat kun je bereiken met mooie winkels, goede restaurants en uitgaanscentra als Luxor en filmhuis Lantaren/Venster. Op die manier ontstaat er een keten van leuke dingen. Je pakt eerst even een filmpje, dan vermaak je je een uurtje in het Fotomuseum, daarna ga je flaneren langs de boulevard en aansluitend kun je eten en dansen. Op die manier maak je het waar en willen de mensen blijven komen."